kulturní výcvik podstoupili, zvládají pobyt v cizí kultuře, odloučení od do–
mova, jak jsou schopni čelit interkulturní situaci. Vyvstává několik otázek ­
co hodnotit, proč hodnotit a jak hodnotit. 
Co hodnotit?
Mendenhall a kol. (2004) podává přehled výsledků těchto evaluačních
studií interkulturních výcviků a kategorizuje je na hodnocení:
* znalostí (znalostmi se zde rozumějí např. schopnost analyzovat cho–
vání příslušníků cizí kultury, uvědomění si kulturních rozdílů mezi
domácí a cizí kulturou atp.);
* chování (např. řešení problémů v interkulturní situaci, řešení mezi–
kulturních nedorozumění atp.);
* postojů (etnocentrismus, stereotypizace, postoj vůči cizím kulturám
atp.); 
* adjustmentu (zachování si emoční pohody, nastavení se na cizí kul–
turu);
* výkonu účastníků (akademický výkon či přispění k firemním cí–
lům);
* spokojenosti účastníků s výcvikem.
Nejvýraznější posun ze všech sledovaných kategorií má podle Mende–
halla a kol. (2004) kategorie zlepšení znalostí u účastníků výcviku. Rovněž
výrazná většina účastníků podle analýzy evaluačních studií je s výcvikem
spokojena. 
V kategorii chování evaluace ukazuje, že interkulturní výcvik tak efek–
tivní není. Je to způsobeno rovněž tím, že je obtížné facilitovat tyto schop–
nosti pomocí tréninku, nebo i tím, že je složité měřit změny, pokud k nim
dojde. Co se týče změny postojů účastníků, jsou studie, které ukazují, že
dochází ke zlepšení, ale jsou i studie, jež prokazují, že k žádné změně ne–
dojde. Kategorie adjustmentu se nejvíce blíží našemu pojetí afektivních
kompetencí. Výsledky studií měřících efektivitu výcviků z tohoto hlediska
nejsou jednoznačné. Dokonce jedna studie došla k signifikantně negativním
výsledkům (McKinlay a kol., cit. podle Mendenhall a kol., 2004). Účastní–
ci podle ní po absolvování výcviků ještě více tesknili po domově. Jedno–
značné výsledky nejsou ani u kategorie výkonu. 
Studie nicméně ukazují na jednu věc, a to na obtížnost měření posunu či
změn u účastníků. Výcvik je časově omezený, a nemůžeme proto očekávat,
156
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>